زگهواره تا گور دانش بجوی * برای آموختن هیچوقت دیر نیست

چرا قطب شمال زمین حرکت می‌کند؟


قطب شمال سیاره زمین، طی 150 سال گذشته در حدود هزار و 102 کیلومتر، یعنی سالانه 7.34 کیلومتر جا‌به‌جا شده است.
زمین تنها از دو قطب برخوردار نبوده و از قطب‌های متعددی برخوردار است، این سیاره از قطب‌های شمال و جنوب جغرافیایی که نشان‌گر محور چرخش زمین هستند، برخوردار است. زمین همچنین از قطب‌های شمالی و جنوبی مغناطیسی، بر اساس میدان مغناطیسی زمین برخوردار است. زمانی که از یک قطب‌نما استفاده می‌کنید، عقربه‌های آن شمال مغناطیسی را نمایش می‌دهند نه شمال جغرافیایی را.
 
تصویر
 
مغناطیس زمین
 
 
قطب مغناطیسی زمین در حرکت است. این قطب در حلقه‌های 80 کیلومتری در روز حرکت می‌کند. اما موقعیت اصلی آن که میانگین تمامی این حلقه‌ها است نیز سالانه 40 کیلومتر حرکت دارد. طی 150 سال گذشته این قطب در حدود هزار و 102 کیلومتر را در اطراف زمین پرسه زده‌است و قطب جنوب نیز متناسب با همین شرایط حرکت می‌کند.

مغناطیس زمین
 
قطب‌ها همچنین دچار جا‌به‌جایی نیز می‌شوند. دانشمندان به واسطه بررسی صخره‌های بستر اقیانوس‌ها که حاوی نشانه‌های میدان مغناطیسی هستند،‌ درست مانند نشانه‌هایی که بر روی نوارهای مغناطیسی ثبت می‌شوند، می‌توانند این جا‌به‌جایی را دریابند.
آخرین باری که قطب‌های زمین جا‌به‌جا شدند 780 هزار سال پیش بود و این رویداد طی 330 میلیون سال گذشته در حدود 400 بار رخ داده‌است. تکمیل هر‌جا‌به‌جایی هزاران سال زمان نیاز دارد و مدت زمان آن برای تغییر در بخش‌های استوایی طولانی‌تر از بخش‌های قطبی است. قطب‌ها همچنین طی 150 سال گذشته درحدود 10 درصد ضعیف‌تر شده‌اند و برخی از دانشمندان بر این باورند این ضعف نشان‌دهنده روند درجریان جا‌به‌جایی دیگری است.
ساختار فیزیکی زمین عامل اصلی این تغییرات مغناطیسی است. هسته داخلی سیاره از آهن ساخته شده است که توسط لایه مذابی احاطه شده‌است. لایه بعدی،‌یعنی جبه، جامد است اما مانند پلاستیک از قدرت انعطاف‌پذیری برخوردار است و در نهایت، لایه آخری یعنی پوسته همان لایه‌ای است که به چشم دیده می‌شود. لایه‌های زمین شامل هسته داخلی، هسته خارجی، جبه و پوسته است.
 
 
 
 
زمین بر محور خود در چرخش است. هسته داخلی نیز در چرخش است، درحالی که سرعت چرخش هسته داخلی با سرعت چرخش هسته خارجی متفاوت است و این منجر به ایجاد پدیده دینامو، یا انتقال و جریان در درون هسته می‌شود. این همان چیزی است که میدان مغناطیسی زمین را به وجود می‌آورد، و درست مانند یک الکترومغناطیس غول‌پیکر عمل می‌کند.
اینکه اثر دینامو دقیقا چگونه منجر به تغییر میدان مغناطیسی می‌شود، به خوبی شناخته نشده است. تغییر در سرعت چرخش هسته و جریان‌هایی که در درون لایه مذاب وجود دارند بیشترین تاثیر را بر روی میدان زمین و موقعیت آن در قطب‌ها دارد. به بیانی دیگر قطب‌ها حرکت می‌کنند زیرا انتقال گرما در هسته زمین دچار تغییر می‌شود. این تغییرات همچنین منجر به جا‌به‌جایی قطب‌ها خواهد شد.
از سویی دیگر بی‌نظمی‌هایی که در هسته و جبه رخ‌ می‌دهند و تغییراتی که در پوسته زمین رخ می‌دهد،‌از قبیل زمین‌لرزه‌های بزرگ، نیز می‌توانند در تغییر میدان مغناطیسی موثر باشند.
منبع:همشهری آنلاین

نویسنده : حسن محب
تاریخ : 23 / 7 / 1391
زمان : 1:25 AM
آیا می دانید؟


              راستی، می دانستی که شلوار در اصل از اختراعات ایرانیهاست؟

 

                                          

یونانیها و رومیها شلوار نمی پوشیدند و پوشیدن شلوار را نشانۀ «بربریت» می دانستند، امّا حالا حتّی یونانیها و ایتالیاییهای شلوار پوش هم می دانند که شلوار اختراع ایرانیهاست.


نویسنده : حسن محب
تاریخ : 2 / 7 / 1391
زمان : 11:35 PM
بوی مهر آید همی


 


نویسنده : حسن محب
تاریخ : 1 / 7 / 1391
زمان : 9:37 PM
حدیث


 


نویسنده : حسن محب
تاریخ : 1 / 7 / 1391
زمان : 12:51 AM
آثارعلمی ادبی ایرانیان


 


نویسنده : حسن محب
تاریخ : 14 / 6 / 1391
زمان : 1:42 AM
چند تا از مهمترین دستاورد های بشر در تاریخ


 تبر دستی -(۱,۷۰۰,۰۰۰ سال قبل)  Handaxe
این وسیله از یک تکه سنگ و یا استخوان بوده که به سر یک چوب دستی وصل شده است. از تبر دستی برای شکار حیوانات و جنگیدن افراد با هم استفاده می شده است. اولین نمونه از این وسیله در کنیا با قدمت ۱,۷۰۰,۰۰۰ سال یافته شده است.
- استفاده از آتش (مربوط به  یک میلیون  سال قبل)
استفاده از آتش فواید بسیاری برای انسان داشت. آتش می توانست برای گرم کردن، غذا پختن، دور کردن حیوانات وحشی در شب و پختن ابزار آلات سفالی مورد استفاده قرار گیرد. اولین آثار کشف شده از بر پا شدن آتش در بیش از یک تا یک و نیم میلیون سال پیش در آفریقای جنوبی و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار سال پیش درفلسطین وجود دارد اما با توجه به روباز بودن این مناطق ممکن است این آتش ها محصول صاعقه و نه ساخت انسان باشند. در سال ۲۰۱۲ بقایای آتشی که حدود یک میلیون سال پیش افروخته شده بود یافته شد. این آتش در غار وندرورک در آفریقای جنوبی توسط گونه‌ای از انسان‌ها که به احتمال قوی انسان  جاوه یا راست‌قامت (نام علمی:  هومو ارکتوس نخستین انسان تباری بوده‌است که از آتش استفاده می‌نموده، شکار منبع اصلی تغذیه‌اش بوده و همچون انسان امروزی می‌دویده‌است. هیکل او نسبت به انسان امروزی درشت‌تر بوده و استخوان‌بندی بزرگتری داشته‌است. قد او بین ۱،۴۵ تا ۱،۸ متر تخمین زده می‌شود.)ساخته شده بود. اما نخستین مدارک از وجود یک نظام پخت‌وپز غذا که شامل آتش، آتشدان و اجاق شود به حدود ۴۰۰ هزار سال قبل برمی‌گردد.
- هنر (مربوط به ۱۰۰,۰۰۰ سال قبل)
هنر چیست؟ جواب دادن به این سوال سخت تر از پاسخ دادن به این سوال است: هنر از چه زمانی آغاز شد؟ اولین نمونه هایی کشف شده که می توان به آن هنر گفت، مربوط به صدف های به هم چسبیده ای می باشد که در آفریقا، فلسطین اشغالی و مراکش یافته شده اند. گویا این صدف ها به عنوان گردن بند و دستبند مورد استفاده قرار گرفته می شده است. البته بسیاری از تاریخدانان، نقاشی های روی دیوارهای غارهای قدیمی را ابتدای پیدایش هنر می دانند. این نقاشی ها به ۴۰,۰۰۰ سال قبل باز می گردد.
- پارچه و منسوجات (مربوط به ۴۰,۰۰۰ سال قبل)
پیدایش پوشاک، کیف و تور ماهیگیری همه بستگی به اختراع پارچه و صنایع نساجی داشت. البته همه ممکن است که فکر کنند صنایع نساجی متعلق به زمان معاصر است اما آثار تورهای ماهیگیری بر روی ظروف سفالین و یافتن دوک نخ ریسی که به ۴۰,۰۰۰ سال قبل باز می گردد، نشان می دهد که تصور ما اشتباه است و پارچه ها قدمت بسیار زیادی دارند.
- کفش (مربوط به ۴۰,۰۰۰ سال قبل)
پاهای برهنه همیشه در خطر گزیده شدن توسط حیوانات، نیش خوردن و بریده شدن توسط سنگ ها و اجسام نوک تیز بوده اند. به خاطر همین هم بشر دست به اختراع وسیله ای زد که امروزه به آن کفش می گوییم. اولین نمونه از این وسیله در غاری در چین کشف شده که مربوط به ۴۰,۰۰۰ سال قبل می شود.
- ظروف سرامیکی (مربوط به ۲۰,۰۰۰ سال قبل)
کشف ظروف سرامیکی که از مخلوط کردن کلوخ، شن، کوارتز و الیاف بدست می آمد، دستاورد بزرگی برای انسان محسوب می شد. از این وسیله برای جابه جا کردن آب و گونه ای از چیزی که ما امروزه به آن فِر می گوییم استفاده می شده است. اولین نمونه ها از این ظروف در چین یافت شده است.
- کشاورزی (۱۱,۰۰۰ سال قبل)
با کشف و استفاده از کشاورژی، زندگی انسان تحول شگرفی به خود دید. انسان یاد گرفت که چگونه از طبیعت و حیوانات اهلی برای معاش و زنده ماندن خود استفاده کند. اولین آثار کشف شده تاریخی در مورد کشاورزی در جنوب غربی آسیا کشف شده است.
- وسایل نقلیه چرخدار (۵,۵۰۰ سال قبل)
ساخت چرخ یکی از بزرگترین اختراعات بشر است. البته به کار گیری از چرخ در وسایل نقلیه ای که توسط حیوانات کشیده می شدند بسیار مهمتر از آن است، چرا که سرعت و قدرت جابه جایی انسان ها را افزایش داد.

 

نویسنده : حسن محب
تاریخ : 10 / 5 / 1391
زمان : 3:26 PM
روانه(گدازه)


 

 

 

 

 

 

 


نویسنده : حسن محب
تاریخ : 8 / 5 / 1391
زمان : 11:0 AM
لینک سؤالات امتحانهای نوبت دوم خرداد91درسهای تاریخ واجتماعی اوّل راهنمایی توحید دبی
نویسنده : حسن محب
تاریخ : 28 / 3 / 1391
زمان : 1:40 AM
لینک سؤالات امتحانهای قبلی ونمونه سؤالهای درس جغرافی دوم راهنمایی
نویسنده : حسن محب
تاریخ : 19 / 3 / 1391
زمان : 1:19 AM
لینک سؤالات امتحانهای قبلی ونمونه سؤالهای درس جغرافی اوّل راهنمایی
| ادامه مطلب...

 

 


 

توجه: نمونه سؤالها رادر ادامۀ مطلب بخوانید

 


نویسنده : حسن محب
تاریخ : 18 / 3 / 1391
زمان : 10:40 PM


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.